Strefa relaksu

/ Strefa relaksu / Sekrety awokado

Dodano:

Sekrety awokado

Awokado szturmem zdobyło kulinarny świat. Wraz ze zwiększeniem liczby osób na diecie roślinnej oraz tych, którym zależy na świadomym odżywianiu, po ten produkt sięga coraz więcej osób. Dlaczego awokado uważa się za superfood i jak należy je przyrządzać, by było najsmaczniejsze?

 

Awokado (znane także pod nazwą smaczliwka wdzięczna) to gatunek drzewa uprawianego głównie w Ameryce Północnej, ale też w Ameryce Południowej i Afryce. Jego owoc, kształtem przypominający gruszkę, z każdym rokiem jest eksportowany do Polski w coraz większej ilości. Według danych GUS import awokado do Polski w 2015 roku był wart aż 84,7 mln zł, o 57%. więcej niż w poprzednim roku! To kwota ponad 5-krotnie większa niż 5 lat temu. Tak wielkie zainteresowanie tym owocem wynika przede wszystkim z faktu, że awokado jest bardzo zdrowe dlatego określa się je mianem superfood – superjedzenia.

 

Ważne!

Awokado zawiera sporo tłuszczu, jest to jednak zdrowy tłuszcz, niezbędny dla zdrowia. Obniża poziom złego cholesterolu, ochronnie wpływa na pracę serca i zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy. Tego tłuszczu, czyli kwasu oleinowego, jest w awokado aż 40g. Dzięki temu awokado można stosować nawet jako zamiennik masła. Poza tłuszczem, w owocu tym znajduje się jeszcze bogactwo witamin C, E i A, a spora liczba wit. z grupy B i potasu doskonale wpływa na pracę układu nerwowego.

 

Ciekawostka

Mimo ze awokado ma aż 400 kcal, powinny po nie sięgać osoby na diecie – dzięki zawartości zdrowych tłuszczów stymuluje metabolizm, dzięki czemu przyspiesza odchudzanie.

 

Gatunki awokado

Hass – z ciemną, fioletowo-czarną skórką, która łatwo odchodzi od miąższu

Fuerte – zielone, z zielono-żółtym, kremowym miąższem.

 

Jak kupować?

Awokado gatunku Fuerte nigdy nie kupuj z ciemnymi plamami na skórce – musi być ładnego, zielonego koloru, wtedy masz pewność, ze nie jest przejrzałe i zepsute. Do jedzenia nadaje się idealnie, gdy po lekkim naciśnięciu jest delikatnie miękkie. Niedojrzałe jest twarde – wtedy zawiń je w folię aluminiową i pozostaw na kilka dni na parapecie. Po kilku dniach będzie gotowe do jedzenia.

 

Jak jeść?

Awokado można zapiekać (np. z jajkiem), smażyć (z mięsem mielonym) oraz serwować na słodko, np. w kakaowym musie. Doskonale smakuje również na surowo, np. rozgniecione widelcem lub pokrojone w wąskie paski i podane na kanapce. Ma bardzo delikatny smak, więc świetnie pasuje do niego dodatek soli, cytryny i oliwy. Jest podstawowym składnikiem meksykańskiej salsy guacamole, świetnie pasującej do towarzyskiego spotkania przy nachosach.

 

Meksykańskie guacamole

2 dojrzałe awokado

3 łyżeczki soku z limonki

2 małe ząbki czosnku

szczypta soli

Opcjonalnie:

pół małej papryczki habanero lub szczypta mielonej chilli

dojrzały, nieduży pomidor

3 gałązki posiekanej świeżej kolendry

 

Awokado rozgnieć widelcem z sokiem z limonki i posiekanym lub przeciśniętym przez praskę czosnkiem. Posól do smaku. Do tego bazowego przepisu możesz dodać dodatki, takie jak posiekany drobno pomidor, zaostrzającą smak papryczkę i nadającą świeżości zieloną kolendrę.

 

Mus czekoladowy

dojrzałe awokado

banan

2 łyżki kakao

Opcjonalnie: wiórki kokosowe, świeże owoce

W blenderze zmiksuj banana, awokado i kakao. Gotowe! Mus podawaj ze świeżymi malinami, truskawkami czy wiórkami kokosowymi – tak jak lubisz.

Artykuł pochodzi z magazynu Spiżarnia Smaków, nr 1/2017 WIOSNA