Strefa relaksu

/ Strefa relaksu / Zdrowe zamienniki cukru

Dodano: 2017-04-04

Zdrowe zamienniki cukru

Coraz większą wagę przywiązujemy do jedzenia. Staramy się świadomie sięgać po produkty, które dostarczają nam i naszym dzieciom składników mających dobry, a nie zły wpływ na nasze zdrowie. Najczęstszym problemem, szczególnie jeśli chodzi o żywienie dzieci, jest cukier. Czy można go czymś zastąpić?

 

Biały cukier, czyli sacharoza, składa się w 50% z glukozy i 50% z fruktozy związanych ze sobą wiązaniem – poza tymi składnikami nie ma w nim nic więcej. Nasz organizm w dokładnie taki sam sposób metabolizuje cukier z owoców, jak i biały cukier, znajdujący się np. w słodkich wypiekach. Różnica polega w jego ilości – w słodyczach, ale też kwaśnych czy słonych produktach (np. sosach czy ketchupie) jest go o wiele więcej niż np. w jabłku czy bananie. Sacharoza szybko się trawi i wchłania, przez co krótko po spożyciu krąży już w naszej krwi – owoce trawione są dłużej. Co więcej, biały cukier nazywany jest pustymi kaloriami, bo jest pozbawiony potrzebnych organizmowi składników znajdujących się w nieprzetworzonej żywności, np. błonnika, witamin, mikro- i makroelementów. Czy zatem są sposoby na to, by uczynić nasze słodkości zdrowszymi, ale nie mniej słodkimi? Tak!

 

Ksylitol

To naturalny słodzik – uzyskuje się go z drzewa brzozy. Ma czternastokrotnie niższy indeks glikemiczny od białego cukru i zawiera o 40% mniej kalorii. Co ważne szczególnie w kontekście dzieci – ksylitol nie powoduje próchnicy, tak jak zwykły cukier – wręcz przeciwnie, pomaga utrzymać właściwą mineralizację zębów i hamuje namnażanie się bakterii w jamie ustnej. Idealnie nadaje się do ucierania jajek i masła na puszystą masę. Fakt, że przeciwdziała kolonizacji drożdżaków, to jego zaleta (poleca się go osobom borykającym się z grzybicą) i wada jednocześnie (nie wyrośnie z jego dodatkiem ciasto na drożdżach)!

 

Miód

Mimo że dość kaloryczny, ma dobroczynne działanie dla zdrowia. Ma sporo witamin B i C, a także mikroelementów (potasu, fosforu, cynku, żelaza). Jego różne rodzaje pozwalają dobrać odpowiedni miód dla każdego – akacjowy dla zestresowanych i diabetyków, wrzosowy dla chorych na nerki, wielokwiatowy dla alergików, spadziowy dla sercowców itd. Ważne – nie poddawaj miodu działaniu wysokiej temperatury, bo utraci swoje cenne właściwości!

 

Stewia

Przez Indian z Paragwaju i Brazylii nazywana jest „słodkim liściem”. Ma bardzo niski indeks glikemiczny i niewiele kalorii, obniża ciśnienie, zawiera witaminy (z grupy B i C), minerały (m.in. magnez, chrom, wapń, potas, selen) i antyoksydanty. Najlepiej spożywać jak najmniej przetworzone ekstrakty lub proszki z liści stewii.

 

Owoce – figi, banany, daktyle, rodzynki

Doskonale sprawdzają się jako zamienniki cukru, tym bardziej że zawierają też sycący błonnik. Dodawaj je do koktajli, babeczek, wypieków i deserów – dzięki temu będziesz mogła zmniejszyć jednocześnie ilość cukru. Użyj banana lub pokrojonych daktyli do porannej owsianki, zamiast sięgać po cukiernicę – śniadanie będzie równie słodkie, a o wiele zdrowsze! Z bananów szybko zrobisz też pyszny mus, gdy twoją pociechę najdzie ochota na słodką przekąskę.

Artykuł pochodzi z magazynu Spiżarnia Smaków, nr 1/2017 WIOSNA